Nieuw elan voor toerisme en Schepenhuis

Het Schepenhuis in het centrum van Herzele krijgt een tijdelijke nieuwe invulling. De toeristische dienst verhuist naar De Wattenfabriek.

Toeristische dienst verhuist naar De Wattenfabriek

Vanaf 2 mei 2019 verhuist de toeristische dienst van het Schepenhuis naar De Wattenfabriek op het Solleveld. De dienst wordt geïntegreerd in de brede dienstverlening van De Wattenfabriek. Dat heeft heel wat voordelen. De Wattenfabriek krijgt wekelijks veel bezoekers over de vloer, die kunnen kennismaken met het toeristisch aanbod. Het toeristisch onthaal is door de verhuis ook ’s avonds en op zaterdagvoormiddag open. En een groter team van ambtenaren staat klaar om de toeristische dienstverlening een nieuw elan te geven.

Het lokaal bestuur werkt dan ook aan een actieplan voor toerisme in Herzele. Er komt een nieuw digitaal wandelplatform i.s.m. Toerisme Vlaamse Ardennen en een onthaaltraject voor horecazaken en logies. Op die manier kunnen ook zij fungeren als toeristisch infopunt voor Herzele. Nog op de planning: een uitbreiding van het aantal gidsen en een gloednieuwe vakantiegids over onze gemeente.

Zomerbar aan het Schepenhuis

De verhuis van de toeristische dienst betekent niet dat het Schepenhuis leeg komt te staan. Integendeel. De studie naar de detailhandelskern van onze gemeente, die Solva op vraag van het gemeentebestuur uitvoerde, stelde voor om het gebouw een nieuwe invulling te geven in het kader van de herwaardering van ons centrum. Geen evidentie, en dus besloot het lokaal bestuur om er een pop-upproject van te maken. Dat laat het bestuur toe om te evalueren, bij te sturen en te ontdekken welke renovatiewerken er nodig zijn in het gebouw. 

Van begin juni tot eind september loopt het eerste pop-upproject aan het Schepenhuis: een zomerbar met groot terras. De organisatie is in handen van Festivents, die ook al de Burchtconcerten en Duivels aan de Burcht / De Steenoven (mee) organiseerde. De organisatie had een aanvraag ingediend voor een zomerbar aan de Burcht. Het lokaal bestuur heeft hen gevraagd om het concept te verplaatsen naar het Schepenhuis.

Het project betekent geen concurrentie voor de bestaande horecazaken en initiatieven. Met dit project wil het bestuur het centrum van Herzele nieuw leven inblazen. "Volk trekt volk", luidt het credo. De andere horecazaken kunnen hier dus ook hun graantje van meepikken. Bovendien werkt de zomerbar zoveel als mogelijk met lokale producten. De bar is enkel op zaterdag en zondag en één keer per maand op vrijdag open, telkens tot 22.00 uur. Het is ook niet de bedoeling om daar ’s avonds optredens of fuiven te organiseren. Op die manier wordt ook de overlast beperkt.

Het bestuur hoopt dat dit eerste project andere mensen stimuleert en op ideeën brengt. Na de zomerbar is er immers ruimte voor een tweede pop-upproject. Binnenkort wordt er een oproep gelanceerd.

Gepubliceerd op dinsdag 30 april 2019 9.52 u.