Duurzame Held 2024 - 't Uilekot

Wat is je reactie op de nominatie van duurzame held?

Vrijwilligers zijn het kloppende hart van onze werking. Pluim dus voor iedereen die onze vzw draaiende houdt!

Welke duurzame doelstellingen passen bij jou?

Onze werking past niet in 1 vakje, en dat maakt het net zo plezierig.

1. Alle vormen van armoede tegengaan

2. Geen honger, wel duurzame landbouw en goede voeding

3. Goede gezondheid en welzijn

4. Goede kwaliteit van onderwijs

5. Dezelfde rechten en kansen voor mannen en vrouwen

6. Schoon water en sanitaire voorzieningen en duurzaam omgaan met water

7. Betaalbare duurzame energie

8. Goede banen, duurzame economische groei en eerlijke verdeling van welvaart

9. Duurzame industrie, innovatie en infrastructuur

10. Minder ongelijkheid in een land en tussen landen

11. Duurzame, veilige en veerkrachtige steden en gemeenschappen

12. Verantwoorde consumptie en productie

13. Klimaatverandering tegengaan

14. Duurzaam gebruik van de oceanen en zeeën

15. Beschermde ecosystemen, bossen en biodiversiteit

16. Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid

17. Wereldwijde samenwerking om de doelen te bereiken

Hoe lang doe je dit al?

Onze vzw is actief sinds 1974.

Hoe ben je in contact gekomen hiermee? Hoe ben je eraan begonnen?

Wij hebben een sociale werking. Via vrijwilligerswerk leren mensen nieuwe vaardigheden of schaven ze die bij: pintjes tappen, dranken serveren, opdienen, geluidsversterking opzetten, overleggen, cijferwerk, verslag nemen tijdens een vergadering, kritisch nadenken, jouw mening delen met anderen, sociale contacten leggen … 

Wat is jouw ultieme doel hierbij?

Met onze werking pogen we volwassenen te stimuleren tot een groter maatschappelijk bewustzijn. Dit is geen ultiem doel, wel een proces, al doende leert men.

Wat vind je het leukste aan wat je doet?

De combinatie van inhoud, boeken en muziek geeft een plezierige 'schwung' aan onze werking. Elke vrijwilliger is ook anders, en zorgt ervoor dat ’t Uilekot nooit hetzelfde is en zal zijn.

Wat is het meest memorabele moment dat je al mocht meemaken?

Er zijn veel anekdotes te vertellen. Om er eentje uit te kiezen: er speelde een muziekgroep op een boerenkar op ons terrein. Op een bepaald moment stonden er tijdens het concert teveel muzikanten aan één kant van de boerenkar, waardoor die kantelde. Er waren geen gewonden, maar ’t was wel hilariteit ten top! 

Zijn er ook minder goeie dagen of momenten?

Tijdens de coronaperiode lag onze werking in de wintermaanden grotendeels stil … We misten toen het samen genieten van livemuziek of een boekvoorstelling. We hebben in die periode één keer een concert georganiseerd via live-streaming, maar de binding die je normaal ervaart tijdens een liveconcert was er toen niet. 

Wat staat er nog op je verlang- of to do-lijstje?

Op naar de komende 50 jaar!

Heb je een levenswijsheid of -motto die je wil meegeven?

Onze slogan is ‘dweis moar welgezind’, goedgezinde dwarsliggers zeg maar. ’t Moet niet altijd serieus zijn, leve humor en sappige cultuur!