Duurzame Held 2024 - Rode Kruis

Wat is je reactie op de nominatie van duurzame held?

Dit kwam heel onverwacht. Enerzijds omdat ik niet wist van het bestaan van de titel en anderzijds omdat wat ik doe, ik niet doe om erkenning te krijgen. De erkenning krijg ik sowieso van de mensen die ik help.

Welke duurzame doelstellingen passen bij jou?

1. Alle vormen van armoede tegengaan

2. Geen honger, wel duurzame landbouw en goede voeding

3. Goede gezondheid en welzijn

4. Goede kwaliteit van onderwijs

5. Dezelfde rechten en kansen voor mannen en vrouwen

6. Schoon water en sanitaire voorzieningen en duurzaam omgaan met water

7. Betaalbare duurzame energie

8. Goede banen, duurzame economische groei en eerlijke verdeling van welvaart

9. Duurzame industrie, innovatie en infrastructuur

10. Minder ongelijkheid in een land en tussen landen

11. Duurzame, veilige en veerkrachtige steden en gemeenschappen

12. Verantwoorde consumptie en productie

13. Klimaatverandering tegengaan

14. Duurzaam gebruik van de oceanen en zeeën

15. Beschermde ecosystemen, bossen en biodiversiteit

16. Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid

17. Wereldwijde samenwerking om de doelen te bereiken

Hoe lang doe je dit al?

42 jaar.

Hoe ben je in contact gekomen hiermee? Hoe ben je eraan begonnen?

Ik ben ermee in contact gekomen tijdens mijn verplichte legerdienst bij het medische component als ambulancier. Daarna heb ik vrienden ontmoet die bij het Rode Kruis waren als vrijwilliger, en heb ik de EHBO-cursus en verdere opleidingen met succes afgerond.

Wat is jouw ultieme doel hierbij?

Opkomen voor kwetsbare mensen in binnen- en buitenland. Daarnaast ook actief zijn op het vlak van rampenbestrijding, zelfredzaamheid en bloedvoorziening. Bij dat alles doen we beroep op vrijwilligers.

Wat vind je het leukste aan wat je doet?

Ondanks het feit dat er veel voorbereidingen zijn voor vergaderingen en ik er veel tijd in steek, is dit een mooie uitdaging. De mensen helpen die het hardst nodig hebben, gratis educatie aanbieden, mensen waarden en normen bijbrengen en medische zorg verschaffen.

Wat is het meest memorabele moment dat je al mocht meemaken?

Een paar jaar geleden tijdens de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen kwam een man met zijn fiets ten val. De ziekenwagen van onze afdeling was snel ter plaatse en de diagnose was geen ademhaling en geen hartslag. De man werd gereanimeerd en na een paar reanimatiecycli en defibrillatie kwam de man weer tot leven. Ongeveer één jaar na deze interventie kwam deze persoon ons een bezoekje brengen. Het was tijdens een preventieve dienst. Hij kwam ons bedanken en vertelde dat hij zonder onze tussenkomst er niet meer zou geweest zijn. Zijn stem trilde en met tranen in zijn ogen overhandigde hij ons een doosje pralines als teken van dank.

Zijn er ook minder goeie dagen of momenten?

Eigenlijk weinig of niet. Onze afdeling bestaat uit 57 vrijwilligers, zowel ouderen als jongeren. Voor iedereen goed doen bestaat niet, maar we doen onze best. Het werk is nooit gedaan. We draaien enkel en alleen op vrijwilligers en bekostigen alle materiaal zelf. Vele factoren spelen hierbij een grote rol, maar we blijven ons inzetten zodat elke vrijwilliger het beste uit zichzelf kan halen.

Wat staat er nog op je verlang- of to do-lijstje?

Ik heb niet echt een bucketlist. Ik weet dat ik hier misschien wel een uitzondering in ben, maar wat ik wel weet is dat ik weinig opportuniteiten die me echt interesseren laat voorbijgaan. Op die manier beschik ik misschien wel over een never-ending bucketlist.

Heb je een levenswijsheid of -motto die je wil meegeven?

Het leven ten volste ervaren, terwijl ik het juiste doe en een inspiratiebron ben voor anderen. Dat is mijn levensmotto. Ik ben daar elke ochtend als onderdeel van mijn ochtendroutine mee bezig. Het is de samenvatting voor mij waarom ik leef. Dit is niet uit de lucht komen vallen. Deze vormgeving vind ik belangrijk voor mezelf om bij mezelf vragen te stellen en tijd te nemen om die te beantwoorden. Vervolgens heb ik meer geschrapt tot de kern is overgebleven. De grootste roem in het leven ligt niet in nooit vallen, maar in telkens weer opstaan (Nelson Mandela).